Volg ons op social media

Sensorische informatieverwerking (SI-therapie)

Wat is sensorische informatieverwerking?
Sensorische informatieverwerking wordt ook wel prikkelverwerking genoemd. Bij sensorische informatieverwerking worden prikkels die je via je lichaam binnen krijgt verwerkt in je hersenen. Deze prikkels komen binnen via je zintuigen. Prikkels van buiten je lichaam komen binnen via geur, smaak, tast, je ogen en oren. Maar er
komen ook prikkels je hersenen binnen die vanuit binnenin je lichaam komen, zoals het evenwichtsgevoel en het gevoel dat je spieren en gewrichten geven.

Hoe werkt de prikkelverwerking bij een kind?
Het waarnemen, verwerken en reageren op deze prikkels doen we allemaal de hele dag. Dit zorgt ervoor dat we en ook kinderen reageren op belangrijke prikkels, zoals
een volle blaas, en minder belangrijke prikkels kunnen laten, zoals het geluid van langsrijdende auto’s. Hierdoor kunnen we goed reageren op onze omgeving. Wanneer je problemen ervaart met het verwerken van prikkels, kunnen je hersenen de informatie die deze prikkels geven minder goed ordenen. Je hersenen raken minder georganiseerd. Hoe wordt reageert op een sensorisch informatieverwerking is
bij iedereen anders, mede omdat de verschillende zintuigen ook weer bij iedereen anders werken. Kinderen worden door bepaalde zintuiglijke prikkels opvallend druk of reageren fel en emotioneel op prikkels die wij nauwelijks waarnemen. Ook het tegenovergestelde is mogelijk. Kinderen voelen prikkels nauwelijks en hebben in vergelijking met anderen
meer prikkels nodig om adequaat te kunnen reageren en functioneren.

Kort samengevat:
Kinderen met sensorisch informatieverwerkingsproblemen, hebben dus simpel gezegd zintuigen die niet goed samenwerken. Dat kan invloed hebben op het gedrag van het kind, maar ook op andere manieren kan zich dit uiten. Dat is wat de herkenning van sensorische informatieverwerkingsproblematiek zo lastig maakt. De symptomen ervan kunnen bij elk kind anders zijn. Mensen van buitenaf, denk
bijvoorbeeld aan een leerkracht, kunnen het gedrag van het kind misschien als vreemd of ongepast ervaren, maar in werkelijkheid krijgt het kind informatie anders binnen.

 

Voorbeelden van prikkelverwerkingsproblemen zijn;

  • Schrikken van geluiden
  • Bepaalde geluiden niet kunnen verdragen
  • Veel moeite hebben met concentreren wanneer er andere geluiden zijn
  • Niet tegen fel licht kunnen
  • Niet of nauwelijks reageren wanneer je naam wordt geroepen
  • Steeds iets moeten aanraken
  • Constant in beweging zijn
  • Bepaalde smaken of structuren niet kunnen verdragen of er juist een sterke
    behoefte aan hebben

 

Een sensorische informatieverwerkingstherapeut kan helpen inzicht te geven in de prikkelverwerkingsproblematiek en kijken naar de beste manier om deze verstoorde
prikkelverwerking weer in balans te brengen met de omgeving.

Louise de Jong is bij ons in de praktijk de ergotherapeut en sensorisch informatieverwerkingstherapeut die uw kind en u kan helpen bij problemen in de prikkelverwerking van uw kind (4-18jaar).

Animation Four